FAQ

Întrebări frecvente

Alături de răspunsurile la cele mai frecvente întrebări pe care le aveți atunci când porniți o astfel de afacere, aici veți găsi și o selecție de servicii utile pentru gazde.

0+

Ani de experiență

0+

Gazde mulțumite

0
0%

Atingerea obiectivelor

Servicii esențiale

Vrei să oferi o experiență memorabilă? Folosește si tu instrumentele potrivite care te pot ajuta să ajungi in scurt timp o SUPER GAZDĂ!

0+

Gazde folosesc deja aceste servicii


Self check-in online ușor de implementat și de folosit, pentru o experiență perfectă.

FisaCazare.ro


Un instrument revoluționar pentru piața închirierilor de scurtă durată… stai aproape

În curând …


Propria ta pagină de rezervări pentru a crește gradul de ocupare și veniturile (versiunea beta)

oktravel.ro

Iată răspunsurile la cele mai frecvente întrebări

Care este primul pas pentru a intra in legalitate?

Primul pas este demararea procedurii de obținere a Certificatului de Clasificare de la Ministerul Turismului!

Cum obțin certificatul de clasificare?

Certificatul de clasificare se obține de la Ministerul Turismului, prin transmiterea documentelor necesare prin email, prin curier (de preferat cu confirmare de primire), sau online, folosind platforma SITUR creată special de către minister.

Ce acte sunt necesare pentru obținerea certificatului de clasificare?

Sunt necesare Actele de proprietate, copie după Actul de Identitate, Anexa 3 – Cerere standardizată pentru obținerea certificatului de clasificare, Anexa 4 – Fișă standardizată privind încadrarea nominală a spațiilor de cazare, și Acordul Vecinilor în cazul apartamentelor sau o Declarație în cazul în care clădirea este independentă, fără vecini direcți.

Ce este Declarația Unica?

Declarația Unică este formularul prin care persoanele fizice declară veniturile din închirieri în scop turistic, și în baza căruia se calculează Impozitul si Contribuția Socială la Sănătate (CASS) ce trebuie plătite ca Persoană Fizică către Bugetul de Stat.

Ce este Fișa Capacității de Cazare?

Este un formular în care se raportează gradul de ocupare lunar pentru fiecare locație, și pe baza căruia se calculează veniturile anuale din închirierile în scop turistic ce vor fi trecute in Declarația Unică.

Ce impozite trebuie să plătesc ca Persoană Fizică?

Ca persoană fizică, plătești impozit pe venit (10% din norma de venit), și CASS doar dacă venitul depășește plafonul legal de 6 salarii. Valoarea CASS este 10% din 6, 12 respectiv 24 salarii minime, în funcție de nivelul veniturilor obtinute (se ia în calcul norma de venit). În plus, se achită TVA la comisioanele platformelor OTA (Booking.com, AIRBNB, etc …)

Dacă funcționez ca Persoană Fizică, sunt obligat să plătesc TVA?

Da, ca persoană fizică, trebuie să plătești TVA-ul aferent comisioanelor platformelor de închiriere, cum ar fi Booking.com sau Airbnb, prin mecanismul taxării inverse. Dacă nu obții rezervări prin aceste platforme, nu datorezi nici TVA pentru comisioane, deoarece nu ai achiziții intracomunitare de servicii.

Ce este TVA-ul aferent serviciilor intracomunitare?

TVA-ul aferent serviciilor intracomunitare este taxa pe valoarea adăugată aplicată pentru serviciile prestate între țări din Uniunea Europeană (în cazul nostru, comisioanele platformelor de închiriere), care se plătește de obicei de către beneficiarul serviciului (respectiv de către gazdă), prin mecanismul taxării inverse.

Cum obțin codul de înregistrare de TVA?

Pentru a obține CIF pentru TVA servicii intracomunitare, trebuie depusă la ANAF Declarația 020. Aceasta poate fi depusă fie fizic la ghișeu, fie online. În câteva zile, vei primi codul de TVA.

Care este următorul pas după ce obțin codul de TVA intracomunitar?

După obținerea codului de TVA intracomunitar, gazda va trebui să îl înregistreze pe platformele cu care colaborează (cele mai folosite fiind Booking.com și Airbnb).

Ce sunt si cum se depun declarațiile 301 și 390?

Aceste Declarații se depun lunar la ANAF, doar pentru lunile în care au fost achiziționate servicii intracomunitare. Declarația 301 (pentru plata TVA-ului aferent comisioanelor intracomunitare) și Declarația 390 (informativ, pentru raportarea serviciilor intracomunitare) se depun online, prin SPV (este necesară semnătura electronică), până pe 25 ale lunii următoare perioadei în care au fost achiziționate aceste servicii.

TVA-ul intracomunitar se declară/plătește de către ambii soți?

Pentru TVA-ul intracomunitar, este suficient ca doar unul dintre soți să declare și să plătească taxa, în numele ambilor soti.

Dacă funcționez ca și Persoană Fizică (pe CNP), sunt obligat să achit CASS?

Plătești CASS doar dacă venitul obținut depășește plafonul legal de 6 salarii. Valoarea CASS este 10% din 6, 12, respectiv 24 salarii minime, în funcție de nivelul veniturilor obținute (atenție! se ia în calcul norma de venit, nu veniturile efectiv obținute).

În cazul în care sunt căsătorit(ă) pot demara activitatea singur(ă) sau doar împreună cu soția(soțul)?

Dacă imobilul este deținut în comun, poți demara activitatea singur(ă), chiar dacă ești căsătorit(ă), cu condiția ca celălalt soț să semneze o declarație prin care renunță la veniturile din această activitate. Dacă imobilul este deținut doar de tine, atunci activitatea o vei desfașura singur!

Impozitul pe norma de venit se declară/plătește de către ambii soți?

Dacă imobilul este deținut în comun, venitul din chirii este considerat realizat de ambii soți, iar fiecare trebuie să își declare și să își plătească impozitul pe norma de venit proporțional cu cota deținută. În acest caz, fiecare soț va depune Declarația Unică pentru partea sa din venit.

Dacă unul dintre soți a fost desemnat ca unic beneficiar al veniturilor, sau este unicul proprietar, atunci doar acesta declară și plătește impozitul.

Am nevoie de semnătură electronică?

Semnătura electronică este esențială pentru emiterea facturilor electronice (E-Factura) în România, fiind o cerință obligatorie impusă de ANAF. În plus, aceasta asigură autenticitatea și integritatea documentelor transmise digital. De asemenea, fara semnătura electronică nu puteți depune online declarațiile 301 și 390.

Ca Persoană Fizică sunt obligat să emit E-factură pentru serviciile de cazare?

Spre deosebire de formele de organizare PFA, II sau SRL, Persoanele Fizice (care funcționează pe CNP) sunt obligate să emită E-factura doar atunci când oaspeții le solicită acest document.

Cum pot emite E-factura ca Persoană Fizică?

Cel mai simplu mod de a emite e-facturi este să îți deschizi un cont pe https://2invoice.ro (gratuit, în limita a 10 facturi pe lună). Este obligatorie obținerea semnăturii electronice în prealabil!

Sunt obligat să emit E-factura oaspeților care vin prin Booking.com?

Indiferent de forma de organizare sub care funcționezi in această industrie, ești obligat să emiți factură oaspeților sosiți prin platforma Booking.com pe toată suma pe care ei au platit-o către Booking.com, chiar daca tu incasezi doar contravaloarea serviciilor tale (exlusiv comisionul). Trebuie sa ai in vedere ca Booking iți va emite o factura de comision care reglează respectiva diferența! In cazul PF care funcționeaza pe CNP, factura se emite doar la solicitarea expresă a oaspeților.

Certificatul de Clasificare este obligatoriu?

Indiferent de forma de organizare – SRL, II, PFA sau PF (pe CNP) – Certificatul de Clasificare este obligatoriu! Acesta se obține gratuit de la Ministerul Turismului.

Este obligatorie achiziția unei case de marcat?

Ca Persoană Fizică, nu este obligatoriu să aveți casă de marcat decât în cazul în care încasați numerar, dacă utilizați POS sau dacă acceptați vouchere de vacanță. Pentru Persoanele Fizice care încasează doar prin bancă (transfer sau link de plată), casa de marcat nu este necesară. În schimb, ca Persoană Juridică, casa de marcat este obligatorie indiferent de situație.

Pentru imobilele ce se închiriază în scop turistic se plătește impozit rezidențial sau nerezidențial?

În cazul închirierii unui apartament sau imobil în regim hotelier, acesta este considerat cu destinație nerezidențială. Prin urmare, impozitul datorat trebuie calculat și plătit conform categoriei de impozitare pentru clădirile nerezidențiale, începând din momentul în care se obține Certificatul de Clasificare.

Ce este Asociația CORECT si cum mă poate ajuta aceasta?

Asociația CORECT este o organizație din România care reprezintă atât titularii de drepturi de autor și drepturi conexe, cât și utilizatorii de opere protejate de Legea 8/1996. Scopul principal al asociației este de a asigura un tratament echitabil și transparent în relațiile dintre aceste părți și organismele de gestiune colectivă. Calitatea de membru se obține gratuit si nu exista taxe ulterioare! Pentru mai multe informații click aici>>

Ce sunt Organismele de Gestiune Colectivă si care sunt taxele pe care le percep?

Organismele de Gestiune Colectivă (OGC) sunt entități desemnate să administreze drepturile de autor și drepturile conexe în numele titularilor acestora. Acestea colectează și distribuie remunerațiile pentru utilizarea operelor protejate, facilitând gestionarea eficientă a drepturilor de autor. Sunt 5 organizații cu care ar trebui încheiate contracte de colaborare: UPFAR-ARGOA, UCMR-ADA, UPFR, CREDIDAM și DACIN SARA, Valoarea tuturor acestor taxe este de aproximativ 3.600 Lei/an. Pentru mai multe informații click aici>>

Crește-ți business-ul cu ajutorul nostru!